Tack, Sixten Nordström!

Sixten Nordström. Fotograf: Michel Thomas.
Sixten Nordström agerar konferencier på Musikhögskolan i Malmös årliga JAA-konserten i Anderslövs kyrka juni 2024.

Efter 75 år i musikens tjänst väljer Sixten Nordström att ta välförtjänt pension. Sixten har varit en stark personlighet inom svensk musik och musikpedagogik samt en viktig del för Musikhögskolan i Malmös utveckling. Vi kan inte annat säga än tack för en fantastisk tid.

Sixten Nordström namn förknippas med stor kunskap, passion och engagemang inom den svenska musikkulturen. Född 1937, har han under sin långa karriär gjort sig känd som både musikpedagog, kompositör, musikkritiker och författare, samt en av de mest folkkära musikkännare i Sverige. Med sin outtröttliga insats har han bidragit till att sprida kärleken till klassisk musik till en bredare publik, inte minst genom sin medverkan i populära TV-program som Kontrapunkt.

Tidiga år och utbildning

Sixten Nordström studerade musikpedagogik vid Musikkonservatoriet i Malmö, föregångaren till dagens Musikhögskolan i Malmö, med piano som huvudinstrument. Efter sin utbildning började han arbeta vid Musikhögskolan i Malmö och hans pedagogiska skicklighet gjorde att han snabbt blev en uppskattad lärare och sedermera utbildningschef 1978 för den nya musiklärarutbildning som han hade varit med att ta fram.

Författarskap och TV-medverkan

Sixten Nordström har även skrivit flera böcker om musik, där han med skicklighet och stor passion delar med sig av sin kunskap. Bland hans verk finns Så blir det musik, Stora operetter & musikaler och De stora tonsättarna där han utforskar musikens historia, dess kulturella betydelse och de stora kompositörernas liv och verk.

För många svenskar är dock Sixten mest känd som en av huvudpersonerna i SVTs musikquizprogram Kontrapunkt. Under flera år deltog han som domare och expert, där han förklarade och bedömde tävlandes kunskaper inom klassisk musik. Programmet blev en stor succé och bidrog till att göra klassisk musik mer tillgänglig för allmänheten.

Ett liv i musikens tjänst

Sixten Nordström har obestridligen ägnat hela sitt liv åt att främja och sprida kunskap om musik och hans bidrag till den svenska musikkulturen är omfattande och sträcker sig över flera decennier. När han nu väljer att gå i pension vid 87 års ålder, lyfter vi på hatten och säger tack, Sixten, för det arv du lämnar efter dig och din passion som har inspirerat, och fortsätter att inspirera, generationer av musikälskare, musikpedagoger och musiker.