Om något händer

Krishantering

Ibland inträffar plötsliga och allvarliga händelser som vi inte kunnat förutse. För att kunna hantera olyckor och krissituationer har Konstnärliga fakulteten en kris- och beredskapsplan som är ett stöd för chefer och medarbetare. Planen ger vägledning när en olycka inträffar eller när hot- eller krissituation uppstår på arbetsplatsen. I planen finns checklistor vid krissituationer och den klargör också roll- och ansvarsfördelning mellan chefer och medarbetare.

Hjälp vid hot och våld

Om du blir utsatt för hot eller våld: här finns en checklista för vad du bör göra. Ring alltid 112 i en nödsituation.

Obehöriga på arbetsplatsen

Det händer att obehöriga personer tar sig in i universitetets lokaler.
Här finns tips på hur du bör agera i en sådan situation.

Rapportera arbetsskada och tillbud

Rapportera alla händelser som t ex arbetsskada, hot, kränkningar och trakasserier. Om du är osäker på vad du ska anmäla, prata med din chef eller ditt skyddsombud.

På Medarbetarwebben kan du rapportera tillbud och arbetsskador.

Få information i krissituationer

Universitetet rekommenderar att alla anställda anger nummer till jobbmobil och/eller privat mobilnummer i LUCAT för att snabbt få information i krissituationer. Dina privata uppgifter syns inte på webben när andra söker efter dina kontaktuppgifter.
Uppdatera dina kontaktuppgifter i LUCAT.

Förlorat LU-kort

Om ditt passerkort blir stulet eller du förlorar det på annat sätt ska du hämta ut ett nytt kort så fort som möjligt. Då spärras det gamla kortet automatiskt. Du kan också kontakta LU-kortet för att få kortet spärrat direkt.

Krisstöd

Det finns olika sorters stöd att få i en krissituation. I anslutning till en allvarlig händelse kan avlastande samtal vara till hjälp för återhämtning och för att normalisera situationen. Fakultetens HR-partner och universitetets Företagshälsovård kan ge stöd och rådgivning.

Kontakta fakultetens HR-partner Ludvig Buhrman

Till Företagshälsovården vid Lunds universitet.

Ring alltid 112 i en nödsituation eller akut fara!

Slå 0-112 om du använder en bordstelefon.

Universitetets larmtelefon

Ring vid otrygghet, allvarlig händelse eller vid annat behov av väktarstöd dynget runt.